Lehto ry - Tervetuloa

Haastattelussa Maxine Sanders
Helmikuu 2010

Meillä Suomessa on vain muutama traditionaalisen wiccan coven. Covenia voi olla hankala löytää isossa maassa. Voisitko suositella joitakin kirjoja, joista nuoret voisivat saada asiallista tietoa wiccasta?

Noituudesta on kirjoitettu niin monia kirjoja, että on vaikea suositella jotakin tiettyä kirjaa. Yleensä tietoa toistetaan kirjoista toisiin ja kirjoitukset ovat aina kirjailijan henkilökohtaisia mielipiteitä eivätkä toisten esittämät asiat ole välttämättä valideja ja noudatettuja toisissa coveneissa.

Uskon, että noituuteen voi initioitua ainoastaan kehässä, joka on luotu kyseistä tarkoitusta varten. Jokaisella covenilla on oma autonomiansa ja omat tekniikkansa. Paljon voi oppia myös internetsivuilta, kuten Alexandrian Network –sivustolta, joka on tarkoitettu vain aleksandrialaiseen wiccaan initioituneille.

Olen pitänyt paljon myös Dion Fortunen kirjoista; hän onnistuu jokaisessa kirjassaan vetämään lukijansa maagiseen ilmapiiriin ja tuomaan esille maagisen työn henkistä puolta.

Mitkä ovat isoimmat muutokset ja uudistukset, joita wiccassa on tapahtunut sitten Gerald Gardnerin ja wiccan alkuvuosien?

Viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana covenien määrä on kasvanut yllättävän ja uskomattoman paljon. Kuitenkin hyvistä opettajaista on ollut pulaa. Onneksi tämäkin asia on korjaantumassa. Noituudesta on tullut kattotermi, jonka alle mahtuu monimuotoisesti sekä noituuden harjoittamista taitona että uskontona.

Jos katsot 50 vuotta tulevaisuuteen, miten uskot wiccan muuttuvan näistä päivistä?

En kyllä tiedä. Mutta sen osaan sanoa, että seison itse niiden hartioilla, jotka ovat eläneet ennen minua. Toivon todella, että wiccassa säilyisi totuudenmukaisuus, kunnia, huumorintaju ja nöyryys. Näitä kaikkia arvoja nykypäivän noitien tulisi opettaa edelleen niille, jotka haluavat kulkea noituuden polulla ja jalostaa arvoja yhä paremmiksi.

Suomessa monet wiccat ovat nuoria aikuisia. Meillä ei ole juurikaan eldereitä. Luuletko, että vanhemmat ihmiset mieltävät wiccan eri tavoin kuin nuoret?

Ikä tuo mukanaan omat ihmeensä, mutta myös kipunsa ja kolotuksensa. Tämä saa varmasti vanhemman wiccan kehittämään muunlaisia energiannostatuskeinoja kuin villin tanssimisen. Eldereiden kokemus ja asema mahdollistavat heille syvän kokemuksen kautta puhumisen ja niin pyöri pyörii eteenpäin ja tieto välittyy uusille tulijoille.

Mitä sinulle kuuluu näinä päivinä? Harjoitatko yhä wiccaa?

Noituus on aina ollut ilo, joka täyttää elämäni. Työskentelen covenissa, jonka nimi on The Old One´s. Nimi kertoo siitä, että nuorimmaisemme on yli viisikymppinen. Me kaikki olemme harjoittaneet noituutta aina teinivuosista asti.

Suomessa shamanismin harjoittaminen on suosittua. Näetkö yhtäläisyyksiä wiccan ja shamanismin välillä?

Kyllä, ihan maailmanlaajuisestikin noituuden ja shamanismin maagisten polkujen välillä on paljon yhtäläisyyksiä. Henkinen ja maaginen maailma kutoutuvat molemmissa yhteen, eikä niiden välille tehdä eroa.

Maxine Sanders toivottaa siunausta ja kaikkea hyvää Seidan lukijoille

<< Seidan haastattelut
<<
Artikkelivalikko


Liity jäseneksi Lehtoon



Lehto ry - Etusivu In English Lehto ry Lehto ry Facebookissa Etusivu Lehto Uskonnot Tapahtumat Seita-lehti Verkkokauppa Yhteystiedot Seita-lehti Seita-lehden artikkelit verkossa Osta irtonumeroita Mainosta lehden sivuilla Vuosikerrat Mediakortti